Kontrolka Check Engine w samochodzie
Jakie są przyczyny zapalenia się kontrolki Check Engine?
Check Engine – zły znak
Czy zapalenie się kontrolki Check Engine zawsze stanowi powód do paniki? Mniej doświadczeni kierowcy często utożsamiają ten enigmatyczny symbol z awarią jednostki napędowej, najbardziej skomplikowaną i – co za tym idzie – najdroższą w naprawie częścią znajdującą się w naszych autach. Nie jest to jednak jedyny powód pojawienia się tej ikonki. Zostanie ona wyświetlona również wtedy, gdy wykryte zostaną rozbieżnościach pomiędzy standardowymi a zmierzonymi wartościami, których oczekuje system sterowania silnika.
Warto wiedzieć, że współczesne jednostki napędowe zostały wyposażone w szereg czujników mierzących takie parametry, jak ilość powietrza dostająca się do silnika, temperatura spalania paliwa, temperatura spalin czy ciśnienie w układzie wydechowym. Jeżeli któryś z czujników zarejestruje wartości odbiegające od normy, ta informacja zostanie zapisana w rejestrze diagnostycznym w postaci informacji o błędzie.
Włącz i wyłącz, samo się naprawi
Jednorazowa rozbieżność lub krótkotrwała praca silnika w nieoptymalnych warunkach nie są jeszcze powodem, aby niepokoić kierowcę i kierować go do serwisu. Dlatego czasem zdarza się, że komunikat Check Engine znika po ponownym uruchomieniu pojazdu i już nigdy nie wraca. Przyczyną tego typu zachowania może być m.in. zatankowanie paliwa złej jakości.
Wyobraźmy sobie następujący scenariusz: po wizycie na stacji paliw sterownik silnika odkrył mniejszą temperaturę spalania mieszanki niż oczekiwana i zapisał błąd. Ponowne tankowanie na innej stacji sprawiło, że silnik znów zaczął pracować w optymalnych zakresach. W takiej sytuacji komunikat Check Engine może zostać odwołany po dłuższym postoju, gdy system sterowania na nowo odczyta parametry z czujników i nie stwierdzi ponownego wystąpienia błędu.
Co zrobić, jeśli Check Engine nie znika?
LPG i Check Engine często idą w parze
Stale świecąca się kontrolka oznacza powracający błąd, którego nie da się rozwiązać za pomocą prostego resetu. Jeżeli dodatkowo auto zacznie jeździć w mniej płynny sposób, straci moc lub zacznie zużywać więcej paliwa, prawdopodobną przyczyną tego będzie uszkodzenie przepływomierza, awaria turbosprężarki lub zapchanie katalizatora.
Dłuższa jazda z tego typu awarią może skutkować poważnymi konsekwencjami, włącznie z zatarciem się silnika, dlatego należy niezwłocznie skontaktować się z serwisem wyposażonym w komputer diagnostyczny. Dzięki temu urządzeniu diagnoza będzie szybka i prosta, ponieważ jednostka sterująca zapisuje wszelkie informacje o błędach, włącznie z częstotliwością, przebiegiem i warunkami pracy, przy których owe nieprawidłowości wystąpiły.
Diagnoza awarii we własnym zakresie
Dobra diagnoza komputerowa nie tylko sprawi, że przestanie nam się wyświetlać uciążliwa kontrolka Check Engine, lecz również ochroni nasze auto przed poważniejszą awarią. Z dedykowanych urządzeń diagnostycznych mogą korzystać jednak nie tylko wyspecjalizowane serwisy. Właściciele pojazdów również mogą się wyposażyć w sprzęt pozwalający podłączyć się do portu OBD w aucie i odczytać, a w razie konieczności skasować zapisane w sterowniku błędy. Dostępne na rynku urządzenia różnią się możliwościami i ceną, dlatego przed zakupem na pewno warto zasięgnąć opinii fachowców.
Własny skaner to rozwiązanie przeznaczone głównie dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Sama informacja o kodzie błędu to za mało. Stanowi jedynie początek większego śledztwa prowadzącego nas na fora i zagraniczne grupy. Nie każdy właściciel auta ma jednak wystarczająco cierpliwości, by wgryzać się w długie opisy i analizować przypadki innych kierowców. Ponadto może zdarzyć się, że proponowane (nierzadko chałupnicze) rozwiązania skłonią nas do zakupu niepotrzebnych części lub jeszcze bardziej pogorszą objawy, narażając na dodatkowe koszty.