Samochody sportowe to kategoria, w której przede wszystkim liczy się dobra zabawa i najwyższe emocje. Kupując takie auto, mamy bowiem jeden cel – wcisnąć gaz do dechy i gnać przed siebie.
Jakie powinno być auto sportowe?
Myśląc o zakupie samochodu sportowego, mamy przed oczami pewien zestaw cech, które auto tego typu powinno posiadać. Jedną z nich jest bez wątpienia wielkość. Modele o charakterze sportowym zazwyczaj są małe, zwinne i odznaczają się opływowymi kształtami. Każdy z nas od razu wie, że patrzy na samochód stworzony do szybkiej jazdy.
Sportowa stylistyka rozpala naszą wyobraźnię. Ładne coupé o agresywnej, dynamicznej sylwetce, a dodatkowo w jakimś ciekawym, rzucającym się w oczy kolorze z miejsca podnosi poziom adrenaliny. Im mniejsze, niższe i bardziej przyklejone do ziemi auto, tym większa szansa na to, że zabawa w nim będzie pierwszorzędna.
Drugą, równie istotną cechą rasowego samochodu sportowego jest oczywiście jednostka napędowa zapewniająca wysokie osiągi. Duża moc w granicach 200 KM to absolutne minimum. Każdy jednak ma nieco inne oczekiwania, dlatego pojemność, moment obrotowy czy liczba cylindrów w silniku to sprawa indywidualnych upodobań. Jeśli auto przyspiesza do setki w kilka sekund, można nim rozwinąć prędkość ponad 200 km/h, a dodatkowo zawieszenie i układ hamulcowy umożliwiają sprawne pokonywanie zakrętów – to jest dobrze.
Japońskie auta sportowe
Na rynku jest wiele samochodów z rodowodem typowo sportowym, jak i takich, które posiadają tylko pewne elementy pozwalające zaliczać je do tej kategorii. Ich ceny są bardzo zróżnicowane. W zasadzie każda licząca się marka dba o ty, by posiadać w swej ofercie auta o charakterze sportowym. My jednak skupimy się wyłącznie na modelach japońskich, a mówiąc dokładniej – na sportowych Toyotach.
Historia sportowych modeli Toyoty sięga jeszcze lat sześćdziesiątych. To wtedy pojawiło się pierwsze auto tego japońskiego producenta o zacięciu sportowym, czyli Toyota Sports 800. Po kilku latach zobaczyliśmy Toyotę 2000GT, którą jeździł sam James Bond w osobie Seana Connery’ego. Jej piękna, elegancka sylwetka do dziś jest obiektem westchnień wśród fanów motoryzacji. Stała się także punktem wyjścia do stworzenia późniejszych modeli typu coupé, jak Supra czy GT86.
Kolejnym legendarnym modelem sportowym Toyoty była niezapomniana Celica, która mknęła po drogach całego świata przez ponad 35 lat. Jej siedem generacji na trwałe zapisało się w świadomości kierowców lubiących mocne wrażenia. To właśnie od Celiki wywodzi się Toyota Supra produkowana od lat osiemdziesiątych aż do końca wieku. Obecnie po dłuższej przerwie debiutuje jej nowa odsłona. Zestawienie to byłoby niepełne, gdybyśmy nie wspomnieli o drobnym roadsterze ze składanym dachem MR2, który był produkowany przeszło 20 lat, aż do 2007 roku. Tyle historii, a obecnie możemy wybrać między kilkoma nowymi samochodami sportowymi Toyoty. Należą to nich:
- Toyota GT86 – sportowe coupé inspirowane klasyczną dwumiejscową Toyotą 2000GT z lat sześćdziesiątych,
- Toyota Supra – nowa odsłona kultowego auta sportowego z lat osiemdziesiątych,
- Toyota Yaris GRMN – rajdowo przysposobiony hot hatch oparty na rozwiązaniach zaczerpniętych z wyczynowego Yarisa WRC,
- Toyota Yaris GR Sport – następca limitowanej edycji Yarisa GRMN z napędem hybrydowym.