Opony w naszych autach to jedyne, co łączy nas z podłożem w trakcie jazdy. Powierzchnia styku wielkości kartki A4 pozostawia niewielki margines błędu. Dowiedz się, jak należy dbać o koła i dlaczego ich wyważenie ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
25 kwietnia 2024
Wyważanie kół w samochodzie
Dlaczego jest tak ważne?
Koła należą do najważniejszych elementów pojazdu, mających kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, komfortu i ekonomii jazdy. Na polskich drogach nie mają, niestety, łatwego życia. Częste spotkania z dziurami, krawężnikami czy progami zwalniającymi, równie skutecznymi w spowalnianiu pojazdów, co wgniataniu progów auta, mogą w prosty sposób uszkodzić zarówno oponę, jak i felgę. Takie uszkodzenia nie zawsze są widoczne na pierwszy rzut oka, a ich skutki mogą być odczuwalne dopiero po pokonaniu wielu kilometrów. Dlatego warto pamiętać o prawidłowej eksploatacji i regularnie sprawdzać stan tych elementow. Jeśli Twoje auto potrzebuje nowych opon lub felg, sprawdź szeroką ofertę Autoryzowanych Dilerów Toyoty. Klienci serwisu mogą skorzystać z hotelu dla opon, czyli wygodnej usługi przechowywania ogumienia.
Jak przebiega proces wyważania kół?
Koła w naszych autach obracają się niezwykle szybko, dlatego bardzo ważne jest równomierne rozłożenie masy. Wyważanie polega na sprawdzeniu rozkładu masy rotującej i dociążeniu odpowiednich obszarów. Wykonuje się je przy użyciu specjalistycznego urządzenia zwanego wyważarką. Proces ten przebiega w następujący sposób:
1. Pierwszym krokiem jest demontaż koła z pojazdu. Koło jest usuwane z osi i umieszczane na wyważarce.
2. Przed rozpoczęciem procesu wyważania technik sprawdza felgę i oponę pod kątem ewentualnych uszkodzeń, nierówności czy zanieczyszczeń, które mogłyby zakłócić proces.
3. Koło jest umieszczane na osi wyważarki, zwykle za pomocą specjalnych adapterów lub kołków mocujących, aby zapewnić stabilność podczas pomiaru.
4. Wyważarka rozpędza koło i dokonuje pomiaru.
5. Na podstawie uzyskanych wyników wyważarka wskazuje, gdzie należy umieścić dodatkowe odważniki na kole, aby zrównoważyć jego masę.
6. Technik umieszcza odpowiednią ilość wag na wskazanych miejscach na krawędzi felgi. Wagi są starannie dociskane lub przyklejane, aby zapewnić trwałe ich umocowanie.
7. Po umieszczeniu wag koło jest ponownie sprawdzane w wyważarce, aby upewnić się, że proces przebiegł prawidłowo i koło jest teraz właściwie wyważone.
8. Wyważone koło jest montowane w pojeździe.
1. Pierwszym krokiem jest demontaż koła z pojazdu. Koło jest usuwane z osi i umieszczane na wyważarce.
2. Przed rozpoczęciem procesu wyważania technik sprawdza felgę i oponę pod kątem ewentualnych uszkodzeń, nierówności czy zanieczyszczeń, które mogłyby zakłócić proces.
3. Koło jest umieszczane na osi wyważarki, zwykle za pomocą specjalnych adapterów lub kołków mocujących, aby zapewnić stabilność podczas pomiaru.
4. Wyważarka rozpędza koło i dokonuje pomiaru.
5. Na podstawie uzyskanych wyników wyważarka wskazuje, gdzie należy umieścić dodatkowe odważniki na kole, aby zrównoważyć jego masę.
6. Technik umieszcza odpowiednią ilość wag na wskazanych miejscach na krawędzi felgi. Wagi są starannie dociskane lub przyklejane, aby zapewnić trwałe ich umocowanie.
7. Po umieszczeniu wag koło jest ponownie sprawdzane w wyważarce, aby upewnić się, że proces przebiegł prawidłowo i koło jest teraz właściwie wyważone.
8. Wyważone koło jest montowane w pojeździe.
Co daje wyważanie kół?
Jazda na wyważonych kołach jest bezpieczniejsza, ponieważ jest pozbawiona drań i wibracji, które mogą prowadzić do utraty przyczepności. Gdy koła auta wpadają w rezonans, ma to negatywny wpływ na cały układ jezdny i może prowadzić do zniszczenia takich elementów, jak wahacze, drążki kierownicze czy łożyska. W ekstremalnych przypadkach mogą pojawić się luzy w zawieszeniu, które sprawią, że nasze koła nie będą zbieżne, co z kolei doprowadzi do przedwczesnego zużycia bieżnika. Jazda w wibrującym aucie, poza tym, że jest niebezpieczna, zdecydowanie nie należy do komfortowych. Zwiększone tarcie i opory toczenia spowodowane zużytym zawieszeniem mogą również powodować nadmierne zużycie paliwa.
Kiedy należy wyważać koła?
Koła należy wyważyć przy każdej zmianie opon. Nawet jeśli nasze felgi są idealnie proste, bo zamontowaliśmy właśnie nowy komplet, każda opona, nowa lub używana, będzie charakteryzowała się innym rozkładem mas. Do serwisu powinniśmy również udać się, gdy zauważymy niepokojące objawy, takie jak drgania, wibracje, niestabilne prowadzenie, hałas z okolicy kół. Jeżeli wpadliśmy w dziurę i mamy podejrzenie, że nasze koło mogło zostać uszkodzone, również warto udać się do sprawdzonego warsztatu. Opony często ulegają uszkodzeniu na ścianie bocznej od wewnętrznej strony, co jest trudno zauważalne, a mikropęknięcia felg mogą spowodować utratę ciśnienia w najmniej oczekiwanym momencie.