Toyota Motor Europe (TME) i holenderska firma VDL Groep (VDL) wprowadzą na europejski rynek bezemisyjne ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty. Pierwsze takie pojazdy pojawią się na drogach już jesienią 2023 roku. Będą wykorzystywane przez logistycznych partnerów TME.
Toyota od lat dąży do dekarbonizacji transportu drogowego, a partnerstwo z VDL ma ten cel przybliżyć. Pomogą w tym wodorowe ciężarówki, które będą miały do odegrania znaczącą rolę w redukcji emisji CO2 w sektorze logistycznym.
Co przemawia za tym rozwiązaniem? Mniejsza masa systemów wodorowych pozwala na zabranie większego ładunku. Kluczowe znaczenie ma też szybkość uzupełniania paliwa w tych samochodach. Tankowanie ciężarówki na wodorowe ogniwa paliwowe zajmuje tyle samo czasu co pojazdu z silnikiem Diesla.
Pierwsze wodorowe ciężarówki już jesienią 2023 roku
„Jako VDL Special Vehicles wierzymy w bezemisyjną przyszłość pojazdów transportowych. Jesteśmy dumni ze współpracy z Toyota Motor Europe w tym innowacyjnym projekcie technologicznym, dzięki któremu rozszerzymy naszą działalność o napędy wodorowe” – podkreślił Hans Bekkers, Commercial Director VDL Special Vehicles.
VDL to firma, która od 20 lat specjalizuje się w opracowywaniu rozwiązań z dziedziny napędów elektrycznych i wodorowych do pojazdów drogowych i terenowych. W ramach współpracy z TME istniejące ciężarówki będą dostosowywane do wykorzystania ogniw paliwowych Toyoty. VDL pierwszy taki pojazd ma dostarczyć już latem 2023 roku, a jesienią na drogach pojawią się kolejne bezemisyjne samochody ciężarowe.