23 sierpnia 2023

Dwa razy więcej materiałów z recyklingu w nowej Toyocie C-HR

Technologie, które obniżają emisję CO2

Druga generacja Toyoty C-HR została zaprojektowana tak, by jej montaż i użytkowanie wiązały się z jak najmniejszą emisją CO2. W produkcji wykorzystano dwa razy więcej materiałów pochodzących z recyklingu niż u poprzednika. Emisję CO2 pozwoliły też zredukować nowoczesne procesy lakiernicze oraz zastosowanie lekkich materiałów.

Miejski crossover Toyota C-HR to jeden z najważniejszych modeli Toyoty w Europie. Druga generacja reprezentanta segmentu C-SUV charakteryzuje się nie tylko wyjątkowym designem i nowoczesnymi technologiami, lecz również wyróżnia się pod kątem ochrony środowiska. Dla jej twórców priorytetem było zmniejszenie emisji CO2, zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, a tym samym wsparcie zrównoważonego podejścia oraz gospodarki o zamkniętym obiegu.

Nowa Toyota C-HR jest dostępna z 3 zelektryfikowanymi, niskoemisyjnymi napędami hybrydowymi, w tym pierwszym w historii modelu napędem plug-in.

Nowoczesne procesy lakiernicze

Jednym z kluczowych etapów produkcji, który został zmodyfikowany pod kątem ochrony środowiska, było lakierowanie auta. Proces ten wymaga ogromnych nakładów energii, a tym samym powoduje wysokie emisje CO2. Odstąpiono więc od malowania elementów, które tego nie wymagają. Wykorzystano też 2 nowe metody, które dają taką samą wytrzymałość i jakość.

Innowacją, która pomoże zaoszczędzić emisję setek ton CO2, jest wprowadzenie do tego modelu zderzaków wykonanych z nowego rodzaju żywicy, która jest wstępnie barwiona w formie. Innym sposobem na redukcję emisyjności są nowe, zautomatyzowane procesy lakiernicze wykorzystujące farby na bazie wody. Pozwoliły one ograniczyć o 556 t emisję CO2.

Niższa masa, mniej emisji

Nowa generacja Toyoty C-HR charakteryzuje się niższą masą. Do jej produkcji zastosowano stal o wysokiej sztywności. Przeprojektowano również dach panoramiczny. Zastosowano w nim powłoki niskoemisyjne oraz redukujące podczerwień, które chronią wnętrze przed nagrzewaniem latem oraz zapobiegają uciekaniu ciepła na zewnątrz w zimne dni. Pozwoliło to zrezygnować z konwencjonalnej osłony przeciwsłonecznej, co z kolei przełożyło się na obniżenie masy pojazdu o 5 kg. Nowe rozwiązanie zmniejszyło również obciążenie układu klimatyzacji. Z obliczeń Toyoty wynika, że zastosowanie nowego dachu panoramicznego ogranicza emisję CO2 o 0,5 g/km.

Zastosowanie w słupku B stali o wysokiej wytrzymałości 2000 MPa sprawiło, że zniknęła konieczność wykonywania dodatkowych spawów. Szacuje się, że dzięki temu rozwiązaniu emisja CO2 została zredukowana o 10% od wydobycia surowców aż do końca życia pojazdu.

Materiały z recyklingu

Druga generacja Toyoty C-HR – w porównaniu z poprzednikiem – wykorzystuje dwukrotnie więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Mowa tu o ponad 100 elementach. Tak np. syntetyczne materiały zamiast skórzanych elementów zastosowano na kierownicy czy siedzeniach.

Aż 19 elementów konstrukcji nowej Toyoty C-HR zostało w 80% stworzonych z materiałów pochodzących z recyklingu. Są to zarówno elementy widoczne na pierwszy rzut oka (pokrywa chłodnicy, części zderzaka), jak i te ukryte pod karoserią (wyciszenie w nadkolach, zbiornik na płyn do spryskiwaczy).

We kabinie również nie brakuje plastiku pochodzącego z recyklingu. To m.in. wytłoczki bagażnika czy dywaniki. Każdy element został dokładnie przetestowany, by spełniał najwyższe standardy pod kątem jakości, odporności na promieniowanie UV, a także pasował kolorystycznie do innych elementów.