Za opracowanie prototypu HySE-X1 odpowiedzialny jest zespół HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology). Jest to stowarzyszenie badawczo-rozwojowe firm Kawasaki Motors, Suzuki Motor Corporation, Honda Motor Co., Yamaha Motor Co., Kawasaki Heavy Industries oraz Toyota Motor Corporation. Projekt HySE angażuje się w badania nad małymi silnikami wodorowymi w celu rozwoju transportu neutralnego klimatycznie.
Wkład Toyoty do projektu HySE-X1 obejmuje bogate doświadczenie zdobyte podczas startów wodorowej GR Corolli H2 Concept w serii wyścigów ENEOS Super Taikyu w Japonii. Marka może poszczycić się między innymi budową systemu kontroli bezpieczeństwa instalacji wodorowej w najnowszym prototypie. Partnerem stowarzyszenia HySE jest zespół rajdowy Overdrive Racing z siedzibą w Belgii wielokrotnie startujący w Rajdzie Dakar Toyotą Hilux.
HySE-X1 jest pojazdem typu buggy o długości 3 530 mm, szerokości 2 070 mm i wysokości 1 700 mm oraz o masie własnej około 1 500 kg. Konstrukcja została oparta na podwoziu autorstwa Overdrive Racing zmodyfikowanym w taki sposób, aby zmieścić zbiornik wodoru i układ dolotowy. Za napęd odpowiada chłodzony cieczą silnik 1,0 l, który dostosowano do współpracy z paliwem wodorowym. Jest to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka DOHC z doładowaniem, używana obecnie przez zespół HySE w pracach badawczo-rozwojowych. Overdrive Racing będzie odpowiadać także za tankowanie wodoru i obsługę techniczną pojazdu podczas rajdu.
Start prototypu w Dakarze odbędzie się w ramach Mission 1000 Challenge, czyli w nowym przedsięwzięciu Dakar Future Program. Jego celem jest zachęcenie producentów samochodów do prac nad nową generacją napędów neutralnych klimatycznie, wśród których są silniki wodorowe, napędy elektryczne czy hybrydy na biopaliwa. Udział prototypu HySE-X1 w trwającym dwa tygodnie najtrudniejszym rajdzie świata pozwoli ponadto na testy i udoskonalanie spalinowego silnika na wodór w bardzo wymagającym terenie. W ten sposób inżynierowie będą mogli zmierzyć się z nowymi wyzwaniami i przyspieszyć komercjalizację wodorowych silników spalinowych.
Prezes HySE i dyrektor wykonawczy Technical Research & Development Center firmy Yamaha Motor Co. Kenji Komatsu tak skomentował ten projekt: „Rajd Dakar to szczególne wydarzenie o bogatej historii i tradycji. Udział w nim da nam możliwość zaprezentowania wyników naszych badań oraz zebrania cennych danych do dalszego rozwoju. W tym niezwykle wymagającym rajdzie łatwiej będzie zidentyfikować potencjalne problemy i udoskonalić naszą technologię, aby móc jak najszybciej wprowadzić na rynek małe pojazdy wodorowe. Mamy nadzieję, że wszyscy będą nam kibicować!”.
Prototyp pojazdu HySE-X1 został zaprezentowany na stoisku Motorsports Program podczas targów Japan Mobility Show 2023 w Tokio.