26 czerwca 2023

Światowa premiera nowej Toyoty C-HR

Auto zaprojektowane i produkowane w Europie

Toyota C-HR to pojazd, który za sprawą niepowtarzalnego designu zrewolucjonizował segment C-SUV w Europie. Teraz na rynek wkracza druga generacja tego modelu. Zaprojektowane w Europie auto będzie się charakteryzowało wyjątkowym designem nadwozia i funkcjonalnym wnętrzem. Dodać do tego należy łatwą i intuicyjną łączność z samochodem, a także pełną gamę zelektryfikowanych napędów z klasycznymi hybrydami 1.8 i 2.0 oraz z hybrydą plug-in 2.0.

Na rynek wkracza druga generacja Toyoty C-HR. Stanowi ona połączenie najwyższej jakości wykonania i wyjątkowej stylistyki z zaawansowanymi technologiami oraz nową gamą napędów zelektryfikowanych o jeszcze większym zasięgu w trybie elektrycznym.

Toyota C-HR – stworzona, by się wyróżniać

Nowa Toyoty C-HR wygląda niemal tak samo jak jej prototypowa wersja – Toyoty C-HR Prologue – zaprezentowana w grudniu 2022 roku. Koncepcja stylistyczna przodu nawiązuje do dwóch innych modeli marki – Toyoty bZ4X i Priusa nowej generacji.

Podobnie jak w Toyocie C-HR Prologue, kształt nadwozia, krótkie zwisy oraz duże, 20" koła podkreślają dynamiczny design pojazdu. Motyw dwóch nachodzących na siebie kształtów, którego linie przywodzą na myśl obracający się oszlifowany diament, dodaje autu charakteru. Nowością są wysuwane klamki, po raz pierwszy zastosowane przez japońskiego producenta.

Projektanci auta szczególną uwagę poświęcili aerodynamice. Zoptymalizowali przepływy powietrza nad i wokół auta, zmienili kształt przedniego zderzaka oraz tylnego spojlera.

Wnętrze nowej Toyoty C-HR nawiązuje do aut klasy premium. Wszystkie najważniejsze przełączniki są w zasięgu kierowcy, a kształt deski rozdzielczej oraz przestrzeń pasażerska zwiększają poczucie komfortu. Fotel kierowcy, zegary przed kierowcą, wyświetlacz HUD oraz ekran systemu multimediów ustawiane są zgodnie z preferencjami kierowcy (w zależności od wersji).

Druga generacja Toyoty C-HR będzie dostępna w nowych, dwukolorowych wariantach. Czarny, kontrastujący lakier zostanie poprowadzony od dachu przez tylny zderzak do tylnej części auta.

Płynna i intuicyjna obsługa

Nowa Toyota C-HR od pierwszych chwil zachwyca i zaskakuje. 12,3" cyfrowe zegary (dostępne w zależności od wersji) najważniejsze informacje pokazują w zasięgu wzroku kierowcy. Wygląd tych komunikatów można łatwo dostosować do własnych potrzeb. Samochód ma trzy wcześniej przygotowane motywy, które można spersonalizować przy pomocy przycisków na kierownicy. Cyfrowe zegary i ekran systemu multimediów korzystają z tych samych kolorystyk oraz czcionek, dając poczucie spójności.

Nowością jest cyfrowy kluczyk*. Do otworzenia i uruchomienia auta wystarczy tylko smartfon.

Wraz z nową Toyotą C-HR wprowadzono też – po raz pierwszy – inteligentne oświetlenie ambientowe z możliwością personalizacji. 64 dostępne kolory sprawiają, że charakter oświetlenia można dostosowywać np. do ustawionej temperatury lub pory dnia. Zaprogramowano 24 odcienie, które zsynchronizowano z każdą godziną – od jasnych, porannych barw po spokojniejsze, wieczorne.

Oświetlenie to zostało także połączone z systemami bezpieczeństwa. Dźwiękowe oraz wizualne ostrzeżenia asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA) będą wzmacniane zmianą koloru oświetlenia na czerwony w razie próby otwarcia drzwi w sytuacji ryzyka kolizji z pojazdem lub rowerzystą nadjeżdżającym z tyłu.

Standardowym wyposażeniem Toyoty C-HR będzie system multimedialny Toyota Smart Connect®, który – w zależności od wersji – będzie miał dotykowy ekran o przekątnej 8" lub 12,3". Dodać do tego należy bezprzewodową łączność ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay** i Android Auto™.

Dzięki aplikacji MyT Toyota kierowca nowej Toyoty C-HR będzie miał dostęp do wielu funkcji auta. Będzie mógł zdalnie ogrzać lub schłodzić wnętrze, zdalnie zaparkować auto i precyzyjnie manewrowa w ciasnych miejscach parkingowych.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Toyota C-HR drugiej generacji będzie wyposażona w najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, w tym m.in. pakiet Toyota Safety Sense. Dzięki stałemu podłączeniu do Internetu oprogramowanie może być aktualizowane metodą over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.

Proaktywny asystent jazdy współpracujący z asystentem omijania przeszkód, asystentem zwalniania i wspomaganiem układu kierowniczego:

  • spowolni każde nagłe wciśnięcie pedału przyspieszenia, jeśli przed autem będzie znajdował się inny pojazd,

  • inteligentnie dostosuje prędkość pojazdu do sytuacji na drodze – w zależności od natężenia ruchu drogowego lub wykrytego zakrętu, jeśli pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty,

  • podczas wchodzenia w zakręt dostosuje siłę wspomagania kierownicy do łuku drogi.

Wyposażenie auta będzie można rozszerzyć o asystenta zmiany pasa ruchu (LCA), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA) czy kamerę monitorującą kierowcę (DMC).

Redukcja emisji CO2

Projektanci nowej Toyoty C-HR starali się znaleźć takie rozwiązania, które pozwolą zmniejszyć emisje samochodu, a jednocześnie zwiększyć wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu. W porównaniu z poprzednią generacją nowy model wykorzystuje dwukrotnie więcej plastików pochodzących z recyklingu, które wykorzystano w ponad 100 elementach, w tym w nowych rodzajach tapicerki, które zostały wyprodukowane z odzyskanych butelek PET.

Zderzaki pojazdu zostały wyprodukowane z nowego rodzaju żywicy, która jest wstępnie barwiona w formie. Ta innowacja pozwoli zaoszczędzić setki ton CO2. Inne sposoby na redukcję emisyjności to nowe, zautomatyzowane procesy lakiernicze wykorzystujące farby na bazie wody, a także nowy, wegański materiał wykorzystywany do pokrycia kierownicy zamiast skóry.

Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej sztywności ograniczono masę pojazdu. Na nowo zaprojektowano dach panoramiczny. Jego niskoemisyjne powłoki redukują podczerwień i chronią wnętrze przed nagrzewaniem latem oraz zapobiegają uciekaniu ciepła na zewnątrz w zimne dni. Dzięki temu nie ma konieczności stosowania konwencjonalnej osłony przeciwsłonecznej. Nowe rozwiązanie zmniejsza też obciążenie układu klimatyzacji. Toyota szacuje, że zastosowanie nowego dachu panoramicznego ogranicza emisję CO2 o 0,5 g/km.

Zelektryfikowane napędy

Nowa generacja Toyoty C-HR będzie dostępna z zelektryfikowanymi napędami, które odzwierciedlają wielotorowe podejście koncernu do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Marka wierzy, że oferując niskoemisyjne samochody w przystępnej cenie, przyspieszy redukcję emisji CO2 i pomoże w transformacji mobilności w kierunku bezemisyjnym.

Do wyboru będą napędy hybrydowe piątej generacji z silnikami 1.8 Hybrid 140 KM oraz 2.0 Hybrid 197 KM (z napędem FWD i AWD-i), a także hybryda plug-in z silnikiem 2.0 Hybrid Plug-in 223 KM. Jednostki te oferują większą moc przy utrzymaniu niskich emisji oraz niskiego średniego zużycia paliwa. Udało się to osiągnąć poprzez zmniejszenie masy i rozmiarów komponentów układu, a także dzięki zastosowaniu nowej przekładni i jednostki sterującej mocą (PCU) oraz za sprawą nowej, wydajnej baterii.

Napęd 1.8 Hybrid 140 KM jest znany z rodziny Corolli. Słynie on z wydajności, ale oferuje znacznie wyższą moc niż poprzednik stosowany w dotychczasowej Toyocie C-HR.

Układ napędowy 2.0 Hybrid 197 KM oferuje jeszcze więcej mocy, zachowując niskie zużycie paliwa. Dodatkowo tę wersję można połączyć z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i z dodatkowym silnikiem elektrycznym zamontowanym przy tylnej osi. Auto w tej wersji ma jeszcze lepszą przyczepność w trudniejszych warunkach drogowych.

Najlepsze osiągi w segmencie ma hybryda typu plug-in. Toyota C-HR z tym napędem zapewnia duży zasięg w trybie elektrycznym, który jest nieoceniony w ruchu miejskim, a także dużą moc tak cenioną podczas jazdy autostradowej. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest możliwość automatycznego dobierania trybu pracy tak, by zapewnić jak najefektywniejsze korzystanie z energii. Napęd ten jest połączony z systemem nawigacji. Dzięki funkcji geofencing Toyota C-HR PHEV automatycznie przełączy się na tryb elektryczny, gdy samochód wjedzie na teren strefy niskiej emisji (LEZ), optymalnie wykorzystując energię z baterii (przy włączonej nawigacji oraz o ile w baterii jest wystarczająca ilość prądu).

Warto tu też dodać, że silnik 2.0 oraz przekładnia hybrydowa piątej generacji do wersji 1.8 produkowane są w Polsce, w zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP).

Doskonały układ jezdny

Projektanci nowej Toyoty C-HR starali się zachować właściwości jezdne, z których zasłynął poprzednik. Nowy model nadal jest zwinny i świetnie reaguje na polecenia kierowcy. Dzięki napędom hybrydowym nowej generacji reakcja na pedał przyspieszenia jest błyskawiczna. Zawieszenie, układ hamulcowy oraz układ kierowniczy zostały tak dostrojone, by kierowca miał poczucie kontroli nad autem, a samochód prowadził się komfortowo.

Nowa Toyota C-HR była intensywnie sprawdzana przez zawodowych kierowców na torach testowych, na wszystkich rodzajach nawierzchni oraz w różnych warunkach pogodowych.

Premierowe wersje nowej Toyoty C-HR

Nowa generacja Toyoty C-HR zadebiutuje w dwóch specjalnych wersjach – GR SPORT Premiere Edition i Executive Premiere Edition.

Wersja GR SPORT Premiere Edition będzie miała akcenty stylistyczne znane z modeli GR, w tym:

  • wzór kratki atrapy chłodnicy w kształcie litery G,

  • nowe 20" felgi aluminiowe,

  • konsolę środkową ze zdobieniem w kolorze „Liquid Black”,

  • sportowe fotele z logotypem GR na zagłówkach.

Głównym lakierem tej wersji będzie Precious Silver połączony z czarnym, kontrastującym dachem. Toyota C-HR GR SPORT Premiere Edition będzie wyposażona m.in. wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz system Premium Audio JBL.

Wersja Executive Premiere Edition również będzie się charakteryzowała dwukolorowym nadwoziem, a do wyboru będzie tu m.in. lakier Sulphur. We wnętrzu znajdziemy skórzaną tapicerkę z przeszyciami w odcieniu Sulphur, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz panoramiczny dach.

* Cyfrowy kluczyk będzie dostępny w 2024 roku. Dostępność zależy od wersji wyposażenia.

** Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.

Toyota C-HR

Napęd

 

1.8 Hybrid

2.0 Hybrid

2.0 Plug-in Hybrid

 

 

FWD

FWD

AWD

FWD

Typ

 

4-cylindrowy, rzędowy

Mechanizm zaworów

 

16-zaworowy DOHC z Dual VVT-i

16-zaworowy DOHC z VVT-i oraz VVT-iE

Pojemność

cm3

1798

1987

Średnica cylindra x skok tłoka

mm

80,5 x 88,3

80,5 x 97,5

Stopień kompresji

(:1)

13,0

14,0

Moc

KM (kW)/obr./min

98 (72)/5200

152 (112)/6000

Moment obrotowy silnika spalinowego

Nm/obr./min

142/3600

190/4400–5200

 

Napęd hybrydowy

 

1.8 Hybrid

2.0 Hybrid

2.0 Plug-in Hybrid

Bateria

 

litowo-jonowa

Pojemność

kWh

4,08

13,6

Zasięg w trybie EV

km

 

66

Typ przedniego silnika elektrycznego

 

silnik z magnesami trwałymi

Moc maksymalna

KM (kW)

94 (70)

111 (83)

163 (120)

Maks. moment obrotowy

Nm

185

206

208

Tylny silnik elektryczny

 

 

Moc maksymalna

KM (kW)

 

 

41 (30)

 

Maks. moment obrotowy

Nm

 

 

84

 

Łączna moc układu

KM (kW)

140 (103)

198 (145)

223 (164)

 

Osiągi

 

1.8 Hybrid

2.0 Hybrid

2.0 Plug-in Hybrid

Prędkość maksymalna

km/h

170

180

180

Przyspieszenie 0–100 km/h

s

9,9

8,1

7,9

7,4

 

Zużycie paliwa

 

1.8 Hybrid

2.0 Hybrid

2.0 Plug-in Hybrid

Cykl mieszany WLTP

l/100 km

4,8–5,0

4,8–5,0

5,1–5,3

0,9

Pojemność zbiornika paliwa

l

43

43

43

43

 

Emisje CO2

 

1.8 Hybrid

2.0 Hybrid

2.0 Plug-in Hybrid

Norma emisji spalin

 

Euro 6AP

Cykl mieszany WLTP

g/km

103

107

112

19

 

Wymiary zewnętrzne

 

1.8 Hybrid

2.0 Hybrid

2.0 Plug-in Hybrid

Długość

mm

4360

Szerokość

mm

1830

Wysokość

mm

1558–1564

1564

Rozstaw osi

mm

2640

Przedni zwis

mm

915

Tylny zwis

mm

805