Toyota została jedną z 12 japońskich firm-założycieli Advanced SoC Reasearch for Automotive (ASRA). Organizacja ta będzie prowadzić badania i rozwój wysokowydajnych półprzewodników do samochodów. Układy scalone SoC wykorzystujące technologię chipletów mają trafić do seryjnej produkcji już w 2030 roku.
W każdym samochodzie znajdziemy dziś niemal tysiąc półprzewodników, które różnią się funkcjami i zastosowaniem. Ważną rolę odgrywają zwłaszcza układy scalone SoC (System-on-a-Chip) odpowiadające za technologię jazdy autonomicznej oraz systemy multimedialne. Wymagają one najnowocześniejszych rozwiązań oraz najwyższej mocy obliczeniowej.
W odpowiedzi na potrzeby rynku 12 japońskich przedsiębiorstw z sektorów motoryzacyjnego (Toyota, Honda, Mazda, Nissan, Subaru), elektronicznego (Denso, Panasonic) oraz firmy specjalizujące się w półprzewodnikach (Cadence Design Systems, MIRISE Technologies, Renesas Electronics, Socionext, Synopsys) powołało do życia organizację o nazwie ASRA. Zajmie się ona opracowywaniem i wdrażeniem układów scalonych SoC, które będą odznaczać się najwyższym poziomem bezpieczeństwa oraz niezawodnością. Partnerzy wykorzystają swoją wiedzę i doświadczenie, a także zaplecze badawczo-rozwojowe.
Wysokowydajne układy scalone SoC, które będą stosowane w samochodach, zostaną one oparte na technologii chipletów. Pozwoli to na stworzenie układu scalonego z kilku oddzielnych chipów umieszczonych na jednym podłożu, a także zwiększy liczbę zastosowań. Co więcej, pojedyncze chipy będą mogły mieć o wiele wyższą wydajność, a ich poszczególne funkcje z łatwością można będzie dostosowywać do końcowego odbiorcy, czyli w tym wypadku samochodu.
Technologia chipletów, którą można będzie przetestować w autach, ma powstać do 2028 roku. Na 2030 rok ASRA planuje wprowadzenie do masowej produkcji aut z układami scalonymi SoC nowej generacji.