Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)

Miękka hybryda - czy to dobre rozwiązanie?

miekka-hybryda-czy-to-dobre-rozwiazanie

Technologia hybrydowa jest coraz częściej stosowania w samochodach - zarówno tych osobowych, jak i dostawczych, zapewniając użytkownikom mnóstwo korzyści. Warto jednak pamiętać, że na rynku dostępnych jest kilka rodzajów tego napędu, które warto poznać bliżej, by dokonać jak najlepszego wyboru. W tym poradniku omówimy układ miękkiej hybrydy, opiszemy, jak działa i wymienimy jego najważniejsze zalety oraz wady. Sprawdź, czym jest mild hybrid i czy to dobre rozwiązanie dla wymagającego kierowcy!

Co to jest i jak działa miękka hybryda (mild hybrid - mHEV)?

Hybryda miękka, czyli mHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) to zdecydowanie najprostszy rodzaj napędu hybrydowego, jaki jest obecnie stosowany w samochodach. To układ, w którym silnik spalinowy wspomagany jest przez niewielki silnik elektryczny zasilany z akumulatora o małej pojemności. W przeciwieństwie do pełnych hybryd (HEV) i hybryd typu plug-in (PHEV), miękka hybryda nie jest w stanie poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym – silnik ten działa jedynie jako wsparcie.

Jak działa mild hybrid? Głównym źródłem napędu w takim układzie pozostaje silnik spalinowy, a elektryczny zapewnia mu wsparcie, pełniąc funkcję rozrusznika i alternatora. Umożliwia płynne i szybkie uruchomienie silnika spalinowego np. po zatrzymaniu na światłach lub w korku (system start - stop), a także wspomaga go podczas dynamicznego przyspieszania lub ruszania z miejsca, dostarczając dodatkowy moment obrotowy. W czasie jazdy przy stałej prędkości (np. na autostradzie) lub przy niewielkim obciążeniu miękka hybryda może czasowo wyłączyć silnik spalinowy, jednak w takim trybie silnik elektryczny nie napędza samochodu, a tylko zasila podstawowe systemy pojazdu (np. klimatyzację czy wspomaganie kierownicy).

Podsumowując, łagodna hybryda nie działa jak pełna hybryda, w której napęd elektryczny może samodzielnie poruszać pojazdem. Zamiast tego jej silnik elektryczny służy jako asystent, który wspomaga silnik spalinowy w kluczowych momentach, takich jak przyspieszanie czy uruchamianie po zatrzymaniu. Takie rozwiązanie, choć zapewnia liczne korzyści, ma także pewne wady, które uwidaczniają się zwłaszcza w porównaniu do pojazdów typu HEV i PHEV.

Czy układ mild hybrid to dobre rozwiązanie? Wady i zalety

Najważniejszą zaletą układu mild hybrid jest niższe zużycie paliwa w porównaniu do samochodów spalinowych (o około 10-15%). Wynika to z tego, że silnik elektryczny zmniejsza obciążenie tego spalinowego, co przekłada się na umiarkowane oszczędności w spalaniu. Napęd ten pozwala również zmniejszyć emisję spalin (w tym dwutlenku węgla), a jego prosta budowa sprawia, że nie ma konieczności stosowania dużych baterii i zaawansowanych systemów zarządzania energią, co przekłada się na stosunkowo niską cenę pojazdu.

Niestety, nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić, że układ hybrydowy tego typu jest dobrym rozwiązaniem. Wynika to z jego licznych wad, do których zaliczamy przede wszystkim:

  • brak możliwości jazdy na napędzie elektrycznym, ponieważ silnik elektryczny w miękkiej hybrydzie nie jest wystarczająco mocny, by napędzać pojazd samodzielnie w trybie bezemisyjnym i odgrywa wyłącznie rolę generatora, co ogranicza korzyści z zastosowania napędu hybrydowego;
  • mniejsze oszczędności paliwa i emisji w porównaniu z pełnymi hybrydami i plug-in - układy typu mild hybrid oferują tylko niewielkie zmniejszenie spalania, co sprawia, że są mniej ekonomiczne niż zaawansowane technologie;
  • brak możliwości ładowania zewnętrznego - akumulator ładowany jest tylko podczas hamowania i pracy silnika spalinowego, co ogranicza jego potencjał energetyczny;
  • mniejsza efektywność w mieście - w intensywnym ruchu miejskim miękka hybryda traci na efektywności, ponieważ system wspomagania nie jest tak zaawansowany, jak w pełnych hybrydach.

Dlaczego Toyota nie produkuje samochodów hybrydowych z napędem mild hybrid?

W ofercie Toyoty nie znajdziesz samochodów z tego rodzaju układem napędowym. Rezygnacja japońskiego producenta z mild hybrid jest świadomą decyzją, która wynika z mniejszych możliwości tej technologii oraz ograniczonych korzyści - zarówno pod względem oszczędności paliwa, jak i emisji spalin.

Hybrydy mHEV nie są w stanie samodzielnie napędzać samochodu w trybie bezemisyjnym i nie zapewniają tak dużej efektywności paliwowej jak napędy HEV i PHEV. Dlatego Toyota nie planuje wprowadzenia ich do swojej oferty, zastępując je dużo bardziej zaawansowanymi i przydatnymi dla kierowców technologiami.

Lepsza alternatywa? Pełna hybryda (HEV) lub hybryda typu plug-in (PHEV)

Dla samochodów mHEV dużo lepszymi alternatywami są "pełnoprawne" hybrydy, czyli HEV i PHEV, w których specjalizuje się Toyota. Dlaczego mają przewagę i co je wyróżnia?

Pełna hybryda

Pełne hybrydy to pojazdy wyposażone w większy i bardziej zaawansowany silnik elektryczny oraz akumulator o dużej pojemności. Dzięki temu mogą poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym na krótkich dystansach i przy niskich prędkościach. Silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową podczas przyspieszania, a także pracuje samodzielnie w warunkach, które tego wymagają (np. w ruchu miejskim). Energia do akumulatora pochodzi z rekuperacji (odzyskiwania energii podczas hamowania) lub z silnika spalinowego. Wszystko to sprawia, że pojazdy typu HEV oferują znacznie większe oszczędności paliwa i redukcję emisji niż miękkie hybrydy, zwłaszcza w warunkach miejskich, gdzie często wykorzystują napęd elektryczny.

Hybryda plug-in

Hybrydy typu plug-in łączą cechy pełnych hybryd i samochodów elektrycznych. Są wyposażone w jeszcze większe akumulatory i silniki elektryczne, które pozwalają na jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym na znacznie dłuższych dystansach. Kluczową cechą PHEV jest możliwość ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła energii (gniazdka elektrycznego lub stacji ładowania). Dzięki temu samochody plug-in hybrid mogą być używane jak pojazdy elektryczne na krótkich dystansach, z opcją korzystania z silnika spalinowego na dłuższych trasach. W porównaniu do miękkich hybryd, hybrydy plug-in zapewniają znacznie większe oszczędności paliwa i emisji, zwłaszcza w codziennym użytkowaniu, a do tego oferują bardzo dobre osiągi (w tym prędkość maksymalną i przyspieszenie od 0 do 100 km).

Szukasz idealnego pojazdu z napędem hybrydowym? Sprawdź ofertę naszego salonu!

Toyota, jako prekursor aut z napędami hybrydowymi, zmienia rynek motoryzacyjny. Oferuje niezawodne samochodu typu HEV i PHEV, które pozwalają cieszyć się dynamiczną jazdą i zapewniają znaczące zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Jeżeli chcesz cieszyć się wszelkimi korzyściami, jakie dają najnowocześniejsze hybrydy, przetestuj jedną z nich w naszym salonie - oferujemy m.in. takie modele, jak Toyota Prius, Toyota Corolla Hybrid, Toyota Camry Hybrid, Toyota RAV4 Hybrid, Toyota Highlander Hybrid, Toyota Yaris Hybrid czy Toyota C-HR Hybrid.

Chcesz wiedzieć więcej na temat poszczególnych aut hybrydowych Toyoty albo sprawdzić, czym się różnią? Zapraszamy do wizyty w naszym salonie!

Autor: Piotr Czernecki