Rodzaje napędów Toyoty - który z nich wybrać?
Samochody Toyoty różnią się pod wieloma względami. W ofercie japońskiego producenta znajdziesz pojazdy o różnych typach nadwozia, w wielu wersjach silnikowych oraz o odmiennych napędach. I to właśnie ta ostatnia kwestia interesuje nas dzisiaj najbardziej. Czym różnią się napęd na przednie, tylne oraz wszystkie koła? Komu polecamy poszczególne rozwiązania i w jakich warunkach konkretne samochody sprawdzają się najlepiej?
Rodzaje napędów w samochodach oferowanych przez Toyotę - charakterystyka
W samochodach marki Toyota można znaleźć trzy rodzaje napędu - na przednie, tylne oraz cztery koła. Każdy z nich oferuje odmienne wrażenia z jazdy i zapewnia inną charakterystykę prowadzenia, dlatego warto przyjrzeć się im bliżej, by podjąć najlepszą decyzję.
Napęd FWD - napęd na przód
FWD (Front Wheel Drive) oznacza napęd na przednie koła i jest zdecydowanie najczęściej wykorzystywany w samochodach osobowych, które mają służyć do codziennej jazdy. W takim przypadku silnik umieszczony jest w przedniej części samochodu i napędza przednią oś, która obracając się, "ciągnie" za sobą pojazd. Z czego wynika ogromna popularność takiego rozwiązania? Przede wszystkim z:
- dużej oszczędności miejsca, dzięki czemu w samochodach z napędem na przednią oś jest więcej przestrzeni na nogi pasażerów siedzących z tyłu oraz większy bagażnik;
- niższych koszów produkcji - wynikają one z mniejszej liczby części, co wpływa jednocześnie na cenę samochodu;
- tańszej eksploatacji, co jest efektem prostszej konstrukcji oraz niższej masy;
- dobrej trakcji i komfortowego prowadzenia w warunkach normalnych, ponieważ przedni napęd zapewnia stabilność na suchej nawierzchni;
- wyższej odporności na boczne podmuchy wiatru oraz dobrej przyczepności na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni.
Czy w takim razie napęd przedni ma wady? Tak, a tą najważniejszą jest fakt, że rozkład masy może zaburzać stabilność podczas przyspieszania i hamowania. Co więcej, samochody wyposażone w napęd przedni gorzej radzą sobie z dużą mocą silnika.
Napęd RWD - napęd na tył
RWD (Rear Wheel Drive) oznacza napęd na tylne koła i stosowany jest dużo rzadziej niż FWD - w przypadku Toyoty można znaleźć go np. w sportowym modelu Toyota GR Supra. Również w tym przypadku silnik umieszczony jest w przedniej części samochodu, ale napędza on tylne koła, które wprawiają auto w ruch (przednie odpowiadają wyłącznie za skręcanie). Taki rodzaj napędu wymusza zastosowanie wału napędowego, przekładni różnicowej oraz złożonego zawieszenia wielowahaczowego na tylnej osi, co sprawia, że miejsce z tyłu pojazdu zostaje znacząco ograniczone.
Nie oznacza to jednak, że napęd na tylną oś nie ma zalet. Wręcz przeciwnie - do tych najważniejszych zaliczamy:
- bardzo dobre przystosowanie do sportowej, dynamicznej jazdy i bezproblemowe radzenie sobie z większymi mocami silników;
- lepsze rozłożenie masy, co sprawia, że doskonale sprawdza się zarówno w autach sportowych, jak i terenowych czy dostawczych;
- lepszą przyczepność i stabilność podczas przyspieszania i hamowania.
Oczywiście i ten rodzaj napędu w autach ma swoje wady. Przede wszystkim jego zastosowanie wiąże się z wyższymi kosztami produkcji, a co za tym idzie droższym autem. Wymaga również od kierowcy większych umiejętności, zwłaszcza w trudnych warunkach i przy gwałtownym skręcaniu (może występować nadsterowność podczas dodawania gazu na zakrętach).
Napęd AWD i 4WD - napęd na 4 koła
AWD (All Wheel Drive) i 4WD (Four Wheel Drive) to określenia dla napędu na cztery koła. W tym przypadku silnik może napędzać wszystkie koła pojazdu, zazwyczaj z automatyczną regulacją rozkładu napędu między osie (podział mocy dokonywany jest poprzez sprzęgło). Rozwiązanie to najczęściej wykorzystywane jest w autach terenowych, a także nowoczesnych SUV-ach i crossoverach, które poza jazdą w mieście, służyć mają także do pokonywania bezdroży.
Napęd na obie osie ma wiele zalet - przede wszystkim, dzięki przekazywaniu momentu obrotowego do wszystkich kół, AWD i 4WD zapewniają najlepszą trakcję i stabilność na różnorodnych nawierzchniach, zwłaszcza podczas jazdy w warunkach śliskich (śnieg, lód czy błoto). Dzięki nim dużo łatwiej uniknąć poślizgu, a jazda po bezdrożach nie stanowi większego problemu.
Wady napędu na wszystkie koła? Wyższe koszty produkcji, a w wielu przypadkach również większe zużycie paliwa.
Uwaga! W ofercie Toyoty znajdziesz również samochody z inteligentnym napędem AWD-I, który łączy w sobie układ hybrydowy napędzający przednią oś oraz niezależny silnik elektryczny przy osi tylnej. Do głównych zalet napędu zaliczamy prostotę, bezawaryjność, precyzję działania, niską wagę, uniwersalność oraz ekonomiczność.
Napęd tylny, przedni czy na cztery koła - który wybrać?
Poszczególne rodzaje napędu różnią się pod wieloma względami, a wybór tego odpowiedniego zależy przede wszystkim od stylu jazdy i sposobu eksploatacji samochodu. Jeżeli Twoje nowe auto ma Ci służyć przede wszystkim do codziennego poruszania się po mieście (np. do pracy czy na zakupy), najlepszym rozwiązaniem będzie przedni typ napędu. W sytuacji, gdy preferujesz dynamiczną jazdę i chcesz czuć maksymalną radość z pokonywania kolejnych kilometrów, wybierz pojazd o sportowej charakterystyce z napędem tylnym.
Z kolei napęd na cztery koła polecamy wszystkim miłośnikom jazdy po bezdrożach, którzy swoim samochodem pragną odkrywać to, co nieznane i odległe.
Benzynowy, Diesel czy ekologiczny napęd samochodu?
Na koniec warto powiedzieć nieco więcej na temat jednostek napędowych, jaki są wykorzystywane w samochodach Toyoty. To właśnie one, wraz z samymi napędami, odpowiedzialne są za wprawianie pojazdów w ruch i od ich rodzaju oraz parametrów zależą osiągi czy spalanie auta.
W ofercie Toyoty znaleźć można zarówno te bardziej klasyczne jednostki - spalinowe oraz Diesla, które wciąż są powszechnie stosowane w różnego rodzaju pojazdach i mogą zapewniać bardzo dobre osiągi oraz niskie zużycie paliwa. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszą się modele z jednostką benzynową Toyoty, które pracują w cyklu Atkinsona i zapewniają potrzebną moc w każdych warunkach jazdy. Na szczególną uwagę zasługują tu silniki z serii Dynamic Force, które odznaczają się największą dynamiką i wydajnością, a do tego generują niewielkie zużycie paliwa.
Jeżeli jednak należysz do miłośników ekologii oraz najnowocześniejszych technologii w motoryzacji, polecamy Ci samochody Toyoty wyposażone w napędy ekologiczne. O czym mowa?
- Napęd hybrydowy. W jego skład wchodzą wydajny silnik benzynowy, przekładnia planetarna z silnikiem elektrycznym i generatorem, akumulator o wysokim napięciu, jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem. W takim układzie poszczególne urządzenia cały czas automatycznie ze sobą współpracują, co pozwala na osiągnięcie optymalnego przepływu energii i tym samym doskonałej wydajności jazdy. Pełne hybrydy Toyoty są w stanie używać wyłącznie silnika elektrycznego lub benzynowego albo korzystać z obu naraz. Dodatkowo, jednostka elektryczna odzyskuje energię z hamowania i przekazuje jej nadwyżki do akumulatora, co nie wymaga jego późniejszego ładowania. Efekt? Ogromne oszczędności na paliwie. Szczególnym rozwiązaniem jest hybryda typu Plug-In, która charakteryzuje się najniższym spalaniem - nawet do 1l/100 km!
- Napęd wodorowy. To rozwiązanie opracowane przez Toyotę, które uznawane jest za jedno z najbardziej ekologicznych na rynku, ponieważ jego jedynym efektem ubocznym jest woda. W praktyce stanowi napęd elektryczny z wodorowymi ogniwami paliwowymi, dzięki czemu napęd wytwarza energię z połączenia wodoru i tlenu. Dodatkowo, cały proces jest kontrolowany przy użyciu technologii hybrydowej, co pozwala na odzyskiwanie i magazynowanie energii powstałej podczas jazdy i hamowania. W ofercie Toyoty znajdziesz masowo produkowany model wykorzystujący ten rodzaj napędu - Mirai. To samochód o doskonałych osiągach, niewielkim zużyciu paliwa, a także najniższej emisji spalin.
- Napęd elektryczny. To coraz popularniejsze rozwiązanie, które posiada wiele zalet i jest doceniane przez kierowców na całym świecie. Przede wszystkim samochody elektryczne nie emitują spalin, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska. Są przy tym niesamowicie wydajne, ekonomiczne, ciche i komfortowe, zapewniając doskonałe wrażenia płynące z jazdy. W ofercie Toyoty znajdziesz jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów wykorzystujących napęd elektryczny, a więc BZ4X - stanowi on połączenie solidnej konstrukcji dynamicznego SUV-a z najlepszym w swojej klasie napędem na cztery koła.