50 MILIONÓW SPRZEDANYCH EGZEMPLARZY COROLLI

NAJPOPULARNIEJSZY SAMOCHÓD TOYOTY MA 55 LAT

2021-09-06

Corolla to pierwszy kompaktowy model Toyoty, z którego dorobkiem nie może się równać żaden inny samochód. Stoi za globalnym sukcesem nie tylko swojej marki, ale w też całej japońskiej motoryzacji. Teraz przyszedł czas na kolejny rekord – w ciągu 55 lat obecności na rynku Corolli sprzedano 50 milionów egzemplarzy tego modelu.

 

Co 30 sekund – nowa Corolla

Corolla to najczęściej kupowane auto na świecie. W 1997 roku model ten okrzyknięto najpopularniejszym samochodem w historii. W 2013 roku jego łączna produkcja przekroczyła 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla sprzedaje się na świecie co 30 sekund, a w Polsce – co 30 minut.

W Polsce kompaktowa Toyota od lat cieszy się dużym popytem, a od tego roku jest to także najlepiej sprzedający się samochód w kraju. Od stycznia do sierpnia 2021 roku odnotowano ponad 14 tysięcy rejestracji tego modelu. Łącznie od 1998 roku polskie salony Toyoty opuściło niemal 180 tysięcy Corolli. Jeśli dodać do tego ponad 90 tysięcy spokrewnionych z tym modelem Aurisów, liczba kompaktowych Toyot zarejestrowanych w Polsce zbliży się do niemal 270 tysięcy aut.

Nowatorskie technologie i niezawodność

Debiutująca w 1966 roku Corolla była odpowiedzią na potrzeby rozwijającej się w Japonii klasy średniej. Szybko zmotoryzowała Japonię, a następnie podbiła amerykański, a potem światowy rynek. Pierwszy kompaktowy model Toyoty zyskał opinię wyjątkowo niezawodnego samochodu o wysokiej jakości wykonania, czym otworzył przed japońską motoryzacją nowe możliwości.

Co się kryje pod nazwą Corolla? Wyraz ten oznacza koronę płatków kwiatu, czyli jego najpiękniejszą część. Toyota wybrała tę nazwę, aby kojarzyła się z pięknem, stylem i wysoką jakością. Pierwsza Corolla była nowoczesnym i zaawansowanym technicznie samochodem. Świadczy o tym chociażby przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona. Rozwiązanie to można było dotychczas spotkać tylko w kilku samochodach na świecie.

Warto podkreślić, że również sposób produkcji Corolli był zaawansowany technicznie. W 1968 roku specjalnie dla tego modelu Toyota wybudowała supernowoczesną fabrykę Takaoka, która jako pierwsza była sterowana komputerem. Współczesna Corolla jest produkowana w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA). Dzięki modułowej konstrukcji linii produkcyjnych, kompaktowym urządzeniom produkcyjnym oraz standaryzacji większości części, z platformami i napędami na czele, koszty produkcji samochodów zostały obniżone o 20%. Nie wpłynęło to ani na jakość produktów, ani na zwiększenie zużycia energii, wręcz przeciwnie.

Produkowana obecnie Corolla to bardzo nowoczesna konstrukcja o atrakcyjnej stylistyce, dynamicznej linii nadwozia oraz świetnych właściwościach jezdnych. Te ostatnie wynikają ze sztywnej konstrukcji, precyzyjnego układu kierowniczego, niezależnego zawieszenia i nisko położonego środka ciężkości. Niezaprzeczalnymi atutami Corolli są także najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Dodać do tego należy dwa napędy hybrydowe do wyboru, które łączą dużą dynamikę z bardzo niskim zużyciem paliwa i zdolnością do bezemisyjnego poruszania się wyłącznie na silniku elektrycznym przez ponad 70% czasu jazdy po mieście. Auto jest dostępne jako sedan, hatchback i kombi. Z mocniejszym, 184-konnym napędem Hybrid Dynamic Force Corolla Hatchback osiąga 100 km/h w 7,9 s.

Różnorodność gamy modelowej

Corolla w ciągu 55 lat obecności na rynku była oferowana w wielu różnych wariantach nadwozia, napędu i wyposażenia. W jej bogatym portfolio znajdziemy zarówno przestronne rodzinne auta czy praktyczne samochody dla biznesu, jak i sportowe konstrukcje, łączące świetne osiągi z niedoścignioną jakością i niezawodnością.

Od 1966 roku łącznie powstało 12 generacji tego najpopularniejszego modelu Toyoty. Był on oferowany jako sedan, liftback, hatchback, kombi, coupe, minivan, a obecnie także crossover. Auto było produkowane z napędem na przód, na tył i na 4 koła, również w sportowych oraz wyczynowych wersjach. Tak na przykład Corolla AE86 wsławiła się zarówno sukcesami w rajdach i wyścigach, jak i ukonstytuowaniem driftingu jako nowej dyscypliny motorsportu. Z kolei Corolla WRC oparta na 8. generacji zapewniła Toyocie w 1999 roku tytuł rajdowego mistrza świata.

12. generacja Toyoty Corolli to prawdziwy hit. Jej roczna sprzedaż utrzymuje się na poziomie powyżej miliona egzemplarzy – i to nawet w czasie kryzysu wywołanego pandemią. Model ten to pierwsza Corolla dostępna globalnie z napędem hybrydowym, a w Europie nawet z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru. Poprzednia generacja była oferowana z układem hybrydowym tylko w Japonii.

Gama modelowa Toyoty Corolli obejmuje obecnie trzy rodzaje nadwozia – hatchback, sedan i kombi. Dodać do tego należy dwa napędy hybrydowe i dwa silniki benzynowe do wyboru oraz bogate wyposażenie. Wspomnieć tu należy zwłaszcza o rozbudowanym zestawie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa czynnego i systemie multimedialnym z Apple CarPlay® i Android Auto™. Rodzina Corolli została już także rozbudowana o dostępnego na niektórych rynkach crossovera – Corollę Cross.