Toyota Avensis - jaki silnik wybrać?
Toyota Avensis to popularne samochody, które dostępne były w wersjach sedan oraz kombi. Dzisiaj, choć nie są już produkowane, wciąż cieszą się sporym zainteresowaniem wśród kierowców poszukujących aut na rynku wtórnym. Podstawowe pytanie klientów brzmi: jaki silnik wybrać? Poniżej znajdziesz charakterystykę poszczególnych napędów stosowanych w drugiej i trzeciej generacji tego legendarnego już modelu Toyoty!
Toyota Avensis II generacji - czy wciąż warto kupić ten samochód i jaki silnik wybrać?
Toyota Avensis drugiej generacji została po raz pierwszy zaprezentowana w 2003 roku i - względem pierwszej generacji - różniła się bardzo wieloma aspektami. Przede wszystkim, samochód otrzymał zupełnie nowe nadwozie oraz wnętrze, Jego dużą zaletą był nie tylko nowoczesny, jak na tamte lata, design, ale również komfort, który uzyskano dzięki odpowiedniemu zawieszeniu - auto prowadziło się bardzo "miękko" i chroniło kierowcę przed nierównościami drogi, idealnie nadając się do spokojnej jazdy. Nie bez powodu uznawane było za typowe auto rodzinne, a do dyspozycji klientów były 3 wersje nadwozia - kombi, sedan oraz liftback.
Dzisiaj, wybierając Toyotę Avensis II, warto skupić się na jej danych technicznych, a mówić dokładniej - na silniku. Do dyspozycji kierowców są zarówno napędy benzynowe, jak i diesle. Czym się charakteryzują?
- Silniki benzynowe dostępne były w kilku wariantach. Napędy 1.6 l oraz 1.8 l VVTi posiadały moce od 110 do 129 KM i były prostymi konstrukcjami, opartymi o pośredni wtrysk paliwa. Oba silniki dobrze współpracowały z instalacją LPG, a polecaną jednostką - dzięki swojej dynamice oraz trwałości - był napęd 1.8. To jednak nie wszystko. Toyota Avensis II była również dostępna w wariancie z jednostkami posiadającymi bezpośredni wtrysk paliwa - 2.0 o mocy 147 KM oraz 2.4 o mocy 163 KM. Biorąc pod uwagę lepsze osiągi, jazda tymi modelami była o wiele bardziej dynamiczna, jednak wiązała się z większym spalaniem. Aby uniknąć nadmiernego zużycia paliwa, wielu kierowców decydowało się na montaż instalacji gazowej, który jednak był nieco bardziej kosztowny niż w przypadku słabszych jednostek.
- Silniki diesla dostępne były w w dwóch wariantach - 2.0 D-4D o mocy 116 i 126 KM, a także 2.2 D-4D o mocy 150 i 177 KM. Te pierwsze (2.0) na początku bywały zawodne (typowe usterki to uszkodzone koło dwumasowe, układ wtryskowy i turbosprężarka), jednak z czasem wyeliminowano większość związanych z nimi problemów. Mimo to, do dzisiaj panuje opinia, że największą niezawodność działania zapewniają silniki 2.2, które nie tylko posiadają lepsze osiągi, ale również zostały wyposażone w filtr cząstek stałych (D-CAT). Pozwala on na wypalanie zanieczyszczeń i tym samym chroni jednostkę przed uszkodzeniem.
Jeżeli więc zastanawiasz się, którą Toyotę Avensis wybrać, postaw na tę z dowolnym silnikiem benzynowym (1.8 i 2.0) albo dieslem w wariancie 2.2 D-CAT i D-4D o mocy 150 KM lub 177 KM. Od początku produkcji egzemplarze te były uznawane za niezawodne i do dzisiaj cieszą się dobrymi opiniami wśród kierowców.
Używana Toyota Avensis III – silniki benzynowe i diesel. Charakterystyka
Toyota Avensis trzeciej generacji została zaprezentowana po raz pierwszy w 2008 roku. Od samego początku imponowała nowoczesnym wyglądem, dzięki któremu szybko zdobyła sobie serca kierowców. Na uwagę zasługiwał również fakt, że była ona samochodem bardzo trwałym i wydajnym, a do tego posiadała przestronne wnętrze i bagażnik (zwłaszcza w wariancie kombi) oraz bardzo bogate wyposażenie. Samo prowadzenie nowego Avensisa także nie pozostawiało wiele do życzenia, dzięki czemu do dzisiaj auto to jest uznawane za jedno z najlepszych dla wymagających kierowców oraz rodzin.
A co z silnikami? Również w tym przypadku zdecydowano się na jednostki benzynowe oraz wysokoprężne o różnych parametrach. Który z nich wybrać?
- Silniki benzynowe w Avensis III dostępne były w trzech wariantach - 1.6 Valvematic, 1.8 Valvematic oraz 2.0 Valvematic CVT. Ten pierwszy posiadał moc 132 KM i osiągał 100 km/h w 10,4 sekundy. Wersja 1.8 o mocy 147 KM zapewniała przyspieszenie na poziomie 9,4 sekundy, zaś 2.0 benzyna o mocy 152 KM zaledwie 9 sekund. Ostatnia wersja odznaczała się również większą o 5 km/h prędkością maksymalną (łącznie 205 km/h). Wszystkie silniki z rodziny Valvematic uznawane są do dzisiaj za niezawodne i pozwalające cieszyć się komfortową, dynamiczną jazdą. Niezależnie więc od tego, które rozwiązanie wybierzesz, powinieneś być zadowolony.
- Silniki diesla dostępne były w kilku wariantach. Najsłabszą jednostką była ta w wersji 1.6 D-4D o mocy 112 KM, która zapewniała przyspieszenie na poziomie 11,4 sekundy oraz prędkość maksymalną 180 km/h. Z kolei najlepsze osiągi posiadał napęd 2.2 D-4D o mocy 177 KM, przyspieszający do setki w 8,5 sekundy i rozwijający maksymalną prędkość 220 km/h. Do dyspozycji kierowców były również warianty pośrednie - o mocy 124 KM, 126 KM, 143 KM, a także 150 KM. Ten ostatni posiadał skomplikowany układ oczyszczania filtra cząstek stałych za pomocą dodatkowego wtryskiwacza, a także automatyczną skrzynię biegów (w pozostałych wykorzystano wyłącznie skrzynię manualną). Wszystkie silniki pochodzą ze znanej w poprzedniej generacji rodziny AD, wykorzystującej zasilanie common rail, łańcuchowy rozrząd i turbosprężarki ze zmienną geometrią.
Który silnik wybrać? Wiele zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Za najbardziej niezawodne uznawane są silniki benzynowe, które generują najmniej problemów eksploatacyjnych. Jeżeli jednak zależy Ci na niskim spalaniu, polecamy napędy wysokoprężne w wariantach 1.6 oraz 2.0 D-4D.
Czy w 2023 roku wciąż warto zainwestować w Toyotę Avensis?
Tak, zwłaszcza przy ograniczonym budżecie. Toyotę Avensis II z rynku wtórnego, w wersji z silnikiem diesla, można zakupić za cenę do 10 tysięcy złotych. Dokładając 3-5 tysięcy złotych, można znaleźć atrakcyjną ofertę na model z napędem benzynowym. Nieco więcej, bo powyżej 15 tysięcy złotych kosztuje Toyota Avensis III, jednak to ją - ze względu na lepsze osiągi - warto zakupić.
Pamiętaj jednak, że rynek motoryzacyjny zmienia się z roku na rok. Dzisiaj do Twojej dyspozycji są nowe, udoskonalone modele japońskiego producenta, takie jak Toyota Camry, czyli bezpośredni następca Avensisa. Jest większa, posiada lepsze osiągi i - co ważne dla wielu kierowców - została wyposażona w oszczędny napęd hybrydowy. Zakupisz ją w naszym salonie, również dzięki atrakcyjnemu finansowaniu. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości - do kontaktu albo wizyty!
Autor: Piotr Czernecki