Amortyzatory samochodowe – rodzaje, sposób działania i typowe usterki
Amortyzatory olejowe, dwururowe
Amortyzatory gazowo-olejowe, jednorurowe
Amortyzatory pneumatyczne
Amortyzatory elektryczne
Typowe usterki amortyzatorów
Amortyzatory podlegają naturalnemu zużyciu i z biegiem lat charakterystyka ich pracy jest coraz mniej wydajna. Dla osoby, która codziennie porusza się autem, powolne zmiany mogą być niezauważalne, dlatego ważna jest regularna kontrola stanu zawieszenia na stacji diagnostycznej i w serwisie. Poza naturalnym zużyciem najczęstszymi symptomami uszkodzonych amortyzatorów są:
drgania na kierownicy, zbyt „miękkie” zawieszenie, niestabilne zachowanie podczas wyższych prędkości,
wszelkie wycieki oleju z amortyzatora – widoczne mokre plamy oznaczają, że amortyzator stracił szczelność,
krzywo osadzone auto, przechylone na boki, do przodu lub do tyłu lub kompletnie opuszczone na ziemię,
w autach z amortyzatorami powietrznymi nieustająca praca kompresora objawiająca się buczeniem podczas jazdy,
w autach z elektronicznym sterowaniem zbyt twarda praca zawieszenia, której zwykle towarzyszą błędy na desce rozdzielczej.
Kiedy należy wymienić amortyzatory?
Amortyzatory wpływają na stabilność pojazdu podczas hamowania, skręcania i przyspieszania. Ich nieprawidłowe działanie nie pozwala precyzyjnie sterować autem i zwiększa ryzyko utraty panowania w sytuacji awaryjnej. W ekstremalnych przypadkach, gdy zużycie jest bardzo wysokie, można odnieść wrażenie, że samochód „pływa” po całej drodze. Ponadto, niesprawne amortyzatory mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia innych części układu zawieszenia oraz nierównomiernego ścierania się bieżnika opon, co generuje dodatkowe koszty.
Wymiana amortyzatorów zależy od kilku czynników, takich jak warunki eksploatacji, styl jazdy i stan techniczny samego pojazdu. Zaleca się sprawdzanie stanu amortyzatorów co 60 000–80 000 km, a ich ewentualną wymianę co 100 000–120 000 km. Jeżeli uważasz, że amortyzatory w Twoim aucie mogą wymagać wymiany, nie zwlekaj, skontaktuj się z Serwisem Toyoty, aby umówić oględziny i ewentualną wymianę.
Jak dobrać amortyzatory?
Układ zawieszenia i układ hamulcowy to kluczowe elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Ich działanie jest nieustannie monitorowane i korygowane przez elektroniczne systemy współczesnych aut. Odstępstwo od parametrów pracy, np. podczas awaryjnego hamowania lub wykonywania gwałtownego manewru, może skutkować niebezpiecznym zachowaniem auta.
Jeśli chcemy, by przez cały czas eksploatacji auta nasze zawieszenie pracowało w taki sposób, jak przewidział to jego producent, wymieniajmy amortyzatory na oryginalne. Tylko takie części są poddawane długotrwałym testom w najtrudniejszych warunkach drogowych. Zawieszenie wykorzystujące oryginalne amortyzatory zapewni maksymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Wymiana amortyzatorów na oryginalne nie oznacza niebotycznych kosztów. W każdym Autoryzowanym Serwisie Toyoty możemy skorzystać z programu Serwis Dobrych Cen. Wśród wielu usług w atrakcyjnych cenach znajdziemy również te związane z zawieszeniem i wymianą amortyzatorów. Gwarantujemy wykonanie usługi z wykorzystaniem wyłącznie oryginalnych części Toyoty, a autem zajmą się mechanicy dysponujący pełną wiedzą o Państwa samochodzie.