Jednym z pierwszych parametrów, na który zwracamy uwagę przy zakupie nowego samochodu, jest spalanie. Wielu kierowców nadal uważa, że najmniej palą diesle. To już jednak przeszłość. Oszczędność paliwa jest ostatnio głównym argumentem także wśród producentów aut z napędem hybrydowym. A skoro prawdziwym ekspertem w hybrydach jest już od ponad 20 lat Toyota, dlatego warto przyjrzeć się nieco bliżej tym samochodom hybrydowym pod kątem zużycia paliwa w różnych warunkach jazdy.
Hybrydy Toyoty
Hybrydy Toyoty są coraz powszechniejsze nie tylko na świecie, ale także w Polsce. Na początku 2019 roku odnotowano, że ogólna liczba sprzedanych aut hybrydowych na świecie przekroczyła już 12 milionów.
W Polsce Toyota oferuje aktualnie aż 9 modeli z pełnym napędem hybrydowym. Są to m.in. nowatorski Prius Plug-in Hybrid z możliwością ładowania z zewnętrznych źródeł prądu, Prius+ w nadwoziu MPV, niezwykle popularny w swojej klasie Yaris Hybrid, nowoczesna Toyota C-HR Hybrid, a także debiutująca w tej kategorii napędów Corolla Sedan Hybrid.
Ponadto w Corolli Hatchback Hybrid i Corolli TS Kombi Hybrid po raz pierwszy są dostępne dwa napędy hybrydowe do wyboru: 1.8 Hybrid 122 KM i 2.0 Hybrid Dynamic Force 180 KM. Dynamiczne silniki hybrydowe o dużej mocy 218 KM i 222 KM zostały zastosowane także w modelach RAV4 Hybrid i Camry Hybrid.
Jak działa hybryda
Zanim przyjrzymy się spalaniu hybryd, poznajmy sposób działania napędu hybrydowego znanego ze współczesnych modeli Toyoty. Przede wszystkim jest to pełny napęd hybrydowy, czyli wszystkie jego składniki w równiej mierze uczestniczą w procesie napędowym. Jest on zbudowany z trzech połączonych ze sobą urządzeń: silnika spalinowego, silnika elektrycznego oraz akumulatora hybrydowego. Energia wciąż przepływa między nimi w taki sposób, żeby w danym momencie dać jej dokładnie tyle, ile potrzeba. Co ważne, akumulator sam się ładuje, bo silnik elektryczny odzyskuje zużytą energię (na przykład w czasie hamowania).
Został nam jeszcze jeden element, który nieustannie towarzyszy nam podczas jazdy. Mowa tu o hamowaniu i wytracaniu prędkości. Jak mówiliśmy wcześniej, hamowanie w napędzie hybrydowym jest wykorzystywane przez silnik elektryczny do odzyskiwania energii, a co za tym idzie – ładowania akumulatora. Tarcie w układzie hamulcowym wytwarza energię, która wraca do układu hybrydowego, gdzie magazynuje ją akumulator. Na podstawie tych kilku przykładów możemy zobaczyć, że napęd hybrydowy stara się zużyć jak najmniej paliwa i tak dobiera pracę obu silników, abyśmy mogli jechać dynamicznie, a przy tym efektywnie.